Odżywki na masę: kreatyna

Budowanie masy mięśniowej to proces, który opiera się na kilku elementach. Bez cienia wątpliwości kluczowa jest dieta, trening oraz suplementacja. W dzisiejszej publikacji pragniemy przedstawić jeden z najbardziej popularnych typów suplementów, a mianowicie kreatynę.

Kreatyna, czyli naturalnie występująca substancja w organizmie człowieka

W organizmie człowieka występuje około 120g kreatyny (dane dotyczą jednostki ważącej 70kg). To substancja, która w głównej mierze znajduje się w mięśniach szkieletowych, gdzie odpowiedzialna jest za resyntezę ATP.

  • Zwiększenie ilości kreatyny w organizmie, skutkuje między innymi:
  • Poprawą wydolności i wytrzymałości mięśni
  • Zwiększeniem siły mięśni
  • Zwiększeniem masy mięśniowej

Korzyści, jak widać jest mnóstwo. Nic więc zatem dziwnego w tym, że tak wiele sportowców sięga po ten suplement.

Kreatyna – na granicy dopingu?

Kreatyna bardzo często określana jest mianem królowej suplementów. Takie określenie w zasadzie nie może dziwić – wszakże, jej działanie jest zdecydowanie silniejsze od innych środków wspomagających wzrost siły i masy mięśniowej.

Nierzadko przyrównywana jest do efektów jakie gwarantuje doping, czyli środki zabronione. Nie mniej jednak trudno określać naturalnie występującą substancje w organizmie człowieka mianem dopingu.

Kreatyna nie znajduje się na liście środków zabronionych, dlatego też korzystać z niej mogą zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy.

Kreatyna – jak dawkować i stosować?

Kreatyna to środek, który można stosować według dwóch różnych schematów. Z tzw. fazą nasycenia oraz bez niej. Ostatnie badania dowodzą, że faza nasycenia nie zwiększa efektywności suplementowania kreatyny. Dlatego też odradzamy wykorzystywanie tej metody.

Dawkę kreatyny należy ustalać w oparciu o masę danej jednostki. Na każde dziesięć kilogramów należy dostarczyć 1 g suplementu. Oznacza to, że osoba ważąca powinna dostarczać 9g kreatyny każdego dnia.

Suplement ten zaleca się stosować w cyklach (4-6 tygodniowych), aby ograniczyć ryzyko wystąpienia skutków ubocznych.

Dodaj komentarz