Suplementacja kreatyny – jak działa, jak stosować, jak dawkować?

Jednym z najpopularniejszych suplementów diet wykorzystywanych przez sportowców (zarówno amatorów, jak i zawodowców) jest kreatyna. To silny, ale dozwolony środek, którego właściwości oddziałują na wydolność i siłę naszych mięśni.

Kreatyna – co to takiego?

Kreatyna to związek, który naturalnie występuje w organizmie człowieka. Odpowiedzialny jest za resyntezę ATP w mięśniach. Jej ilość nie jest jednak zbyt duża. Przeciętna jednostka ma w swoim organizmie do 150g kreatyny (z czego ponad 90% znajduje się w mięśniach szkieletowych).

Suplementacja kreatyny – jak działa?

Stosowanie kreatyny niesie za sobą szereg korzyści. Największą zaletą tego związku jest niezaprzeczalny wpływ na siłę danego organizmu. Zwiększona ilość tego związku w organizmie, skutkuje większą wydolnością i wytrzymałością. To z kolei przekłada się na zdecydowanie lepsze możliwości treningowe.

Pojedyncza sesja treningowa dzięki kreatynie może być realizowana ze zdecydowanie większą intensywnością. Podobnie jest także w przypadku czasu treningu, który można wydłużyć o nawet kilkadziesiąt procent. Kreatyna uznawana jest również za suplement skuteczny w procesach budowania masy mięśniowej.

Reasumując, preparaty kreatynowe wykazują następujące właściwości:

  • wspomagają procesy budowania siły
  • zwiększają wydolność
  • zwiększają wytrzymałość
  • wspomagają regenerację po treningu
  • wspomagają procesy budowania masy mięśniowej

Kreatyna – jak stosować?

Preparaty kreatynowe zaleca się stosować w kilkutygodniowych cyklach. Przerwy pomiędzy cyklami powinny być nie krótsze niż 2-4 tygodnie, w przeciwnym wypadku kreatyna może powodować skutki uboczne (problemy z wątrobą i nerkami).

Kreatynę stosujemy:

  • 2 razy na dobę w dni nietreningowe (rano, w godzinach po południowych)
  • 3 razy na dobę w dni treningowe (rano, przed oraz po treningu)

Kreatyna – jak dawkować?

Dawka kreatyny powinna być uzależniona od masy danej jednostki. Na każde 10 kilogramów należy dostarczyć 1g związku (całkowita dzienna dawka). Dla przykładu: osoba ważąca 90 kilogramów powinna dziennie dostarczyć 9g kreatyny.

Dodaj komentarz